Mennyibe került a Hungaroring átépítése? 🏁🇭🇺
A Hungaroring, hazánk legendás Forma 1-es pályája, évtizedek után jelentős felújításon esik át. A cél, hogy a versenypálya megfeleljen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) legújabb előírásainak, és hosszú távon is biztosítsa Magyarország helyét a Forma 1 versenynaptárában. De mennyibe került a Hungaroring átépítése a magyar adófizetőknek? 🤔
A teljes beruházás összege: 105 milliárd forint 💸
A hivatalos kormányzati bejelentés szerint a Hungaroring teljes felújítása és átépítése körülbelül 105 milliárd forintba kerül. Ezt a költséget a magyar állam vállalja, vagyis az adófizetők finanszírozzák. A cél nem pusztán egy modern versenypálya létrehozása, hanem az is, hogy Magyarország a jövőben is vonzó helyszín maradjon a Forma 1 számára, és évente több százezer látogatót vonzzon. 🌍🏎️
Miért volt szükség a felújításra? 🏗️
A Hungaroring 1986 óta rendezi meg a Forma 1-es Magyar Nagydíjat. Ez az egyik legrégebbi, folyamatosan megrendezett verseny a sorozatban. Azonban az infrastruktúra különösen a paddock, a főépület és a kiszolgáló létesítmények elavulttá váltak. A versenyszervezők és a Forma 1 tulajdonosa, a Liberty Media is jelezte, hogy komoly fejlesztések nélkül veszélybe kerülhet a magyar futam jövője.
Ezért a kormány 2022-ben úgy döntött, hogy több ütemben teljesen megújítja a Hungaroringet. Enélkül nem lehetett volna meghosszabbítani a versenyrendezési szerződést 2032-ig. 📝
A felújítás főbb elemei 🧱
A fejlesztés három fő szakaszban történik, ezek részben átfedésben vannak:
1. szakasz (2023–2024) – előkészítés és technikai fejlesztések
-
Új paddock építése, megnövelt alapterülettel
-
Két új alagút a célegyenes alatt (autók és gyalogosok számára)
-
Lelátó mögötti közösségi tér kialakítása
-
8000 négyzetméteres alapozás és vasbetonszerkezet készítése
-
Több mint 20 000 köbméter földmunkával és 10 000 köbméter betonnal készült el
Ez a fázis 12 milliárd forintba került és 2024 tavaszára befejeződött. ✅
2. szakasz (2024–2025) – főépület és nézőtér fejlesztése
-
Az eredeti, 1980-as évekből származó főépület teljes lebontása
-
Új főépület: 36 versenyboksz, 4 technikai boksz, versenyirányítási központ, médiazóna, VIP lounge
-
Új, 10 000 fős, fedett főlelátó építése, modern technológiákkal és napelemekkel
-
Modern lift- és közlekedőrendszerek, okosvezérlések
A főépület és lelátók szerkezete 2025 tavaszára elkészült. A költség itt már 40–50 milliárd forint körül alakul. 🔧🏟️
3. szakasz (2025–2026) – belsőépítészet, külső terek, végső simítások
-
VIP terek, irodák, médiaközpontok berendezése
-
Modern éttermek, kávézók, látogatóközpont kialakítása
-
Közlekedési infrastruktúra (parkolók, utak, autóbusz-megállók) fejlesztése
-
Futamokon kívüli rendezvényhelyszínek kialakítása (pl. koncertek, kiállítások)
Ez a szakasz további 30–35 milliárd forintot igényel, és 2026 végére fejeződik be. 🚧
Mekkora haszna lesz a beruházásnak? 📈
Sokan jogosan teszik fel a kérdést: megtérül ez a hatalmas beruházás? A válasz attól függ, hogyan értelmezzük a megtérülést.
Közvetlen gazdasági hatások
-
Egy F1-hétvége alatt több mint 200–300 ezer látogató érkezik a régióba
-
A turizmusban és vendéglátásban keletkező közvetlen bevétel évente akár 30–50 milliárd forint
-
Több ezer munkahelyet teremt a verseny és a kapcsolódó szolgáltatások révén
Országimázs és nemzetközi figyelem
-
A Forma 1 közvetítéseit világszerte több mint 400 millió néző látja évente
-
A Hungaroring megjelenése a képernyőkön reklámértékben dollár százmilliókat jelenthet
-
Hosszú távon a versenyrendezés presztízse javítja Magyarország nemzetközi megítélését
Kulturális és sportinfrastruktúra fejlesztése
-
A pályát nemcsak F1-re, hanem más versenysorozatokra (WTCR, MotoGP) és céges rendezvényekre is használják majd
-
Oktatási és közlekedésbiztonsági programokat is terveznek a pályán (vezetéstechnika, iskolai programok stb.)
Kritikus hangok és aggályok ⚖️
A beruházás kapcsán természetesen vannak kritikák is:
-
Egyes közgazdászok szerint soha nem térül meg pénzügyileg
-
Más infrastruktúrák (egészségügy, oktatás) is rászorulnának hasonló volumenű támogatásra
-
Az átláthatóság kérdése is felmerült, különösen a közbeszerzések kapcsán
Mindezek ellenére a kormány határozottan kiáll amellett, hogy a fejlesztés nemzeti érdek. 📢
🏁 Mennyibe került a Hungaroring átépítése? – Részletes költség
Szakasz | Időszak | Költség (becsült) | Főbb elemek | Státusz |
---|---|---|---|---|
1. szakasz | 2023 – 2024 tavasz | kb. 12 milliárd Ft | – Új paddock alapozása (8000 m²) – Két alagút építése a célegyenes alatt – Közösségi tér a lelátó mögött – Rendezvénytér támfalak |
✅ Befejeződött (2024 tavasz) |
2. szakasz | 2024 – 2025 tavasz | kb. 40–50 milliárd Ft | – Régi főépület elbontása – Új főépület (36 boksz, 4 technikai boksz) – Versenyirányítási központ, VIP és médiazóna – 10 000 fős fedett főlelátó |
✅ Befejeződött (2025 tavasz) |
3. szakasz | 2025 – 2026 vége | kb. 30–35 milliárd Ft | – Belsőépítészeti munkák – Éttermek, VIP-lounge, látogatóközpont – Parkolók, közutak, buszállomások – Egyéb kapcsolódó funkciók |
🔧 Előkészületben |
Összesen | 2023 – 2026 | ≈ 105 milliárd Ft | Teljes komplexum megújítása, modern Forma–1 szintű létesítmény létrehozása | ⏳ Folyamatban |
Záró gondolatok – Mennyibe került a Hungaroring átépítése? 🏁
A Hungaroring átépítése történelmi léptékű projekt, amely több mint 100 milliárd forintból alakítja át hazánk legfontosabb motorsport-létesítményét. Az elköltött összeg óriási, de nem pusztán betonba öntött pénzről van szó: a cél egy hosszú távú gazdasági, turisztikai és presztízs értékű befektetés. Ha sikerül a Forma 1 Magyar Nagydíját legalább 2032-ig itt tartani, és évente százezrek érkeznek a pályára, akkor a beruházás közvetve visszahozhatja az árát. 🇭🇺🏎️📺
Az árak csak tájékoztató jellegűek!
ÁrKalauz kategóriák:
- Állatok
- Egészség
- Érdekességek
- Étel/Ital
- Kert
- Munka
- Otthon
- Szépség/Divat
- Szórakozás
- Tech/IT
- Ünnepek
- Utazás
Képek: Vistacreate, Pixabay
Forrás: Internet